پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
3267
-
الف
+

جشنواره عکس «سفر به خانه خدا» به پایان رسید

جشنواره عکس «سفر به خانه خدا» با معرفی برگزیدگانش به کار خود پایان داد.

جشنواره عکس «سفر به خانه خدا» با معرفی برگزیدگانش به کار خود پایان داد.

به گزارش آی‌فیلم به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم اختتامیه جشنواره عکس سفر به خانه خدا با حضور مسئولین سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و سازمان حج و زیارت و جمعی از هنرمندان و اصحاب رسانه در دانشگاه تهران برگزار شد.

در این مراسم سهیل کاکایی دبیر اجرایی جشنواره در سخنانی اظهار داشت: به یاد داریم پس از آنکه حجاج ایرانی به ناحق از سفر زیارتی سال 95 محروم شدند، حضور آنان در حج سال 96 هم مورد ابهام قرار گرفت و بسیاری شانس برای تحقق آن قائل نبودند. با دعوت حج عربستان مذاکره هایی با حج ایران صورت گرفت و با تحقق خواسته های ایرانیان مبنی بر امنیت، عزت و کرامت حجاج، توافق نامه سال 96 حاصل شد. همچنین به یاد داریم برخی از جریانات از هیچ عملی برای ایجاد دودلی و واهمه در دل زائرین دریغ نکردند.

وی افزود: در این میان با تلاش مسئولین نظام، شرایط حج عزت مندانه فراهم شد تا جایی که رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) ضمن ابراز خوشحالی از حج امسال، از روز بازگشت زائرین به عنوان روز عید یاد کردند. از این رو اهمیت حج 96 جمعی از دانشجویان را بر آن داشت تا روایت این حج را این بار توسط خود حجاج به تصویر بکشند. بر اساس آن، ایده برگزاری مسابقه عکس سفر به خانه خدا شکل گرفت.

کاکایی گفت: پس از همفکری، دبیرخانه و ستاد برگزاری جشنواره شکل گرفت. پس از بررسی های بسیار در نهایت 6 محور عزت و کرامت حجاج ایرانی، وحدت در جهان اسلام، لحظات ویژه عبادی، سلفی با بناها، استقبال از حجاج و عملیات اجرایی حج در فراخوان اعلام و در مجموع بیش از 3000 اثر به دبیرخانه ارسال شد که 1890 اثر به داوری راه یافت.

دبیر اجرایی جشنواره اظهار داشت: هیات داوری در نهایت 75 اثر را برای کتاب، 53 اثر را برای نمایشگاه و 10 اثر را به عنوان آثار برگزیده انتخاب کردند. اکنون که به مرحله نهایی رسیده ایم و عکس های سفر به خانه خدا در قاب های کوچک و بزرگ بر دیوار باشگاه دانشجویی دانشگاه تهران نصب شده است، از طرف دبیرخانه مسابقه و شورای هماهنگی تشکل های فرهنگی هنری دانشگاه تهران به عنوان برگزار کننده این مراسم، از حجاج عزیز تشکر می کنم. همچنین از اداره فرهنگی دانشگاه، سازمان حج و زیارت و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، دبیر هنری و هیات داوران جشنواره، آقای محمدی رئیس سازمان حج و زیارت که هدایایی از جمله 3 سفر عتبات عالیات برای برندگان در نظر گرفتند صمیمانه قدردانی میکنم.

در ادامه مسعود زنده روح کرمانی، دبیر هنری جشنواره ضمن ابراز رضایت از این جشنواره اظهار داشت: من در طول فعالیت های خود برنامه های عکاسی بسیاری را دبیر، داور و مجری بوده ام. اما خیلی جالب بود که وقتی جشنواره عکس سفر به خانه خدا مطرح شد، نگاه برگزار کننده بر روی زائرینی بود که در سفر حج 96 شرکت کردند. در نشست خبری جشنواره گفتم تصورمان این بود که این تعداد عکس هایی که ارسال شده است به راحتی داوری می شود. به هر حال مردم هستند و نگاه مردمی. اما این نگاه چقدر جذاب و زیبا بود و داوری این جشنواره بسیار دشوار بود.

دبیری هنری جشنواره ادامه داد: یک مجموعه چند هزار نفری در یک فضای معنوی 35، 40 روزه برای همه جذاب است. مسیری که برای این جشنواره باید مشخص شود در مسیر کاروانها و از بین افرادی است که هیچ تجربه ای در عکاسی ندارند. این جشنواره شروع یک حرکت است و سازمان حج و زیارت، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، سازمان زیباسازی و... باید حمایت کنند تا دوره های بعدی هم بهتر از این دوره برگزار شود. 

در پایان مراسم لوح سپاس به دبیر هنری و اعضای هیات داوران به پاس قدردانی اهدا شد و از برگزیدگان جشنواره عکس «سفر به خانه خدا» تقدیر به عمل آمد.

در بخش اثر شایسته تقدیر، لوح تقدیر به تاج محمد تابان اهدا شد.

در بخش آثار برتر رتبه سوم لوح تقدیر و جایزه نقدی به انس عبدالله ‌زاده، صابر آقایی و حامد امامی اهدا شد.

در بخش آثار برتر رتبه دوم، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به محمدرضا کردلو، بهزار علیپور و وجیهه صمصامی اهدا شد.

در بخش آثار برتر رتبه نخست، تندیس، دیپلم افتخار و هدیه ویژه سفر به عتبات عالیات به مصطفی قطبی، ملیحه صوفی و محبوبه حکیمیان بیدگلی اهدا شد.

ص.گ/ط ه

نظر شما
ارسال نظر